Pages

Wednesday, September 30, 2009

Saya mahu ‘bercinta’


Percaya tidak, saat ini saya ingin sekali ‘bercinta’. Bukan bencinta lagu Faizal Tahir tu. Tapi bercinta...boleh faham?

Tapi saya kemudian bertanya pada diri, bagaimana ‘bercinta’ itu? Adakah dengan ‘dating’? Keluar makan dan tengok wayang? Atau adakah berutusan warkah, meluah rasa dan kerinduan?

Saya bertanya lagi, dengan siapa saya mahu ‘bercinta’? Dimana akan saya temui sang kekasih untuk ‘bercinta’? Dan adakah mungkin sang kekasih adalah pasangan ‘bercinta’ paling sesuai untuk saya?

Ah, persoalan demi persoalan memenuhi ruang fikiran saya! Seakan saya tidak pernah memikirkan persoalan ini. Seakan saya benar-benar baru pertama kali mengenali istilah ‘bercinta’ ini. Seakan ada keanehan yang melanda diri. Apakah yang berlaku?

Saya kesepian, sunyi dengan bersendiri. Seakan hilang punca dan arah laluan. Seakan terpesong dan terbabas jalan. Seakan sesat mencari pangkal. Seakan...saya sendiri tidak mengerti diri saat ini.

Segala serba tak kena. Segala serba tak mudah. Segala serba serabut. Dan sebuah kenangan melintas di fikiran. Betapa sebuah cinta menghidupkan nyawa. Dan ia melorong ke arah sebuah makna hidup yang benar-benar agung. Lalu saya merasa, saya ingin sekali ‘bercinta’.

Ah, aneh memang aneh! Moga ada cinta untuk saya dan kalian semua!

Saya sering memikirkan, bagaimana mungkin cinta sejati itu benar-benar ada? Bagaimana kesetiaan benar-benar menjadi pendirian? Bagaimana hati dan perasaan tidak mungkin berubah? Bagaimana kerinduan tak pernah pudar?

Ia seakan dogengan, fantasi yang mengkhayalkan kerana realitinya ia tidak mungkin untuk berlaku. Kisah rekaan untuk membuai perasaan, memberi harapan dan mencitra impian. Namun, saya seakan ragu, adakah ia sesuatu yang mustahil sama sekali?

Saya selalu bermimpi untuk miliki kisah cinta sejati. Mungki cinta sedalam Romeo dan Juliet, tidak, bukan cinta yang membunuh. Barangkali cinta seteguh Qaisy dan Laila, tidak, bukan cinta yang menjarakkan. Adakah cinta Yusuf dan Zulaikha? Tidak, bukan cinta yang mengelirukan.

Adakah saya terlalu tamak? Meminta terlalu banyak?

Saya cuma mahu kisah cinta seorang nenek yang setia menjaga atuk yang terbaring tak bermaya. Cinta yang membawa pahit dan manis dalam hidup bersama. Cinta yang menyelimuti jiwa tanpa balasan. Cinta yang tak pernah berubah biar berkali diuji. Cinta yang berjanji untuk bertemu di syurga.

Adakah akan saya temui cinta seperti itu? Sungguh saya ragu, antara mungkin ada dan tiada.

Saya masih mahu ‘bercinta’. Berkongsi impian dan pengalaman. Meluah kesalan dan keluhan. Berbicara tentang segalanya.

Sukar untuk percaya, saya cuma mahu ‘bercinta’.


6 comments:

'atiqah syairah said...

salam mal.
wah2 entri yg penuh kontroversi. ngehehe..
ala, aq mane reti anta majalah. ko edit, pastu ko anta pakai name ko. aq izinkan. ^_^

bercinta?? skarang pown bulleh.
mujse dosti karoge??
haha..

Amalina Ismail said...

ak plak...
ak pn xreti..huhu..
majalah pn ak xde...
xpelah...may b next time..huhu..

Mmg r bleh...
tp masalahnya dgn sape???
ble rekomen??? haha...

tp kan, ko rse entri ni mcm luahan perasaan sebenar ak or tak??

yeahfaris said...

ingin bercinta?????
wah wah wah....

setiap insan yang beriman sedang bercinta...
bercinta dengan ilahi..

cinta manusia???
bile tiba masenya...
ALLAH temukan...

Amalina Ismail said...

hehe..faris komen gak...
sbnarnya sje wat post ni...
hanya kisah rekaan..
tiada kaitan antara hidup dan mati..
huhu..

semoga terus dalan cinta dan kasih sayang Allah..=)

yeahfaris said...

bukan ape.. saje berfalsafah..

Anonymous said...

for the owner of this blog!!!!

thanks 4 the beautiful articles!!!
everyone wants to be love by someone...and i believes that moments will arrive when the right times is come...Allah have creates us in pair to keep company and pass through this live together without any doubt...
just leave it to Allah...
bcos it has been Allah responsiblity to decided who is the lucky person to sharing this wonderful life with us!!!!!

i am just like u...i need LOVES to cheer up my lifes...

LOVES from my family,friends,siblings,someone special..teachers and the most important is ALLAH...