Pages

Sunday, September 27, 2009

‘Laskar Pelangi’ : Kejar pelangi sampai ke hujung dunia-Jangan pernah menyerah!



Sudah agak lama filem ini menghuni cakera keras komputer riba saya. Namun, baru kini saya habis menontonnya. Sungguh, kisah cinta yang mengasyikkan lebih mencuri perhatian saya. Namun, saya tahu filem ini memang istimewa.



Kisah sebuah sekolah. Sekolah agama untuk anak-anak miskin. Sekolah yang punya 10 murid dan dua guru. Latar masa sekitar tahun 70-an dan latar tempatnya sebuah pulau di Indonesia yang rata-rata penduduk menjalankan ekonomi lombong bijih timah selain ekonomi tradisional lainnya.



Kisah ini menarik. Kisah kehidupan, kemiskinan, impian dan pelangi. Bagaimana adanya insan-insan yang punya semangat kental memberi didikan pada mereka yang hampir mustahil memiliknya dna bagaimana-bagaimana anak-anak istimewa yang bangkit dari kegelapan kemiskinan mendaki puncak cita-cita.



Sungguh, ini kisah yang penuh harapan. Kisah yang mendidik dan memberi inspirasi. Di separuh cerita air mata saya menitis. Kagum dengan semangat dan tekad anak-anak yang tidak punya apa-apa selain impian untuk terus belajar.



Ah, kisah ini terlalu istimewa, berlatar sebuah bangunan buruk sebagai sekolah dan kostum pelakon kanak-kanak yang compang-camping, kedaifan itu seakan turut dirasai. Namun, keindahan dan semangat yang terlakar dalam dialog dan babak sungguh memberi inspirasi.



Saat ini, saya ingin sekali memiliki novel Laskar Pelangi karya Andrea Hirata ini. Pastinya kisah yang lebih terperinci dalam novel lebih mengujakan. Barangkali akan saya masukkan sebagai senarai buku wajib beli untuk pesta buku antarabangsa yang akan datang.



2 comments:

sitinurulhawa said...

amal, macam lama sgt je nak tunggu pesta buku akan datang. bookcafe selalu ada diskaun.

jemput datang blog, sy dah kongsikan semua 4 buku dalam tetralogi LP :)andrea hirata is a genius!

Amalina Ismail said...

hmm..mmg lme...
tp mmg trpksa bersabar...
sbb saya mmg akan bli time pesta bku je..
kna budget...student r...dpt elaun setahun sekali...kna berjimat r...huhu...

owh, yeke...insya Allah saya akan membaca...