Pages

Thursday, August 13, 2009

Manusia hanya merancang, Tuhan juga yang yang menentukan.

Perancangan demi perancangan sering kita atur dalam menjalani kehidupan. Kita mahukan segalanya sempurna. Kita berharap tiada halangan mahupun sekatan yang mengubah perancangan kita. Namun, perancangan hanyalah perancangan selagi belum berlaku kejadian. Bisa berubah, diubah dan terubah. Sungguh, tiada yang pasti dalam sebuah perancangan.



Jika begitu, adakah perlu untuk berhenti merancang, membiarkan takdir menentu segala perjalanan? Pastinya tidak, malah ketidak pastian dalam perancangan memerlukan kita lebih banyak merancang, bersedia menghadapi sebarang kemungkinan. Betapa kehidupan ini penuh kejutan, dan persediaan memberi kita lebih ruang untuk lebih merancang.



Perancangan dan persediaan adalah dua elemen penting dalam menyusun strategi perjuangan. Sebagai pejuang kehidupan pehuh dengan ranjau dan onak berduri. Andai tidak kemas merancang dan membuat persediaan, barangkali dengan mudah kita menyerah kalah. Seorang sahabat sering menitip pesan, betapa kebenaran yang tidak dirancang dengan baik akan diruntuhkan oleh kejahilan yang dirancang. Ia seringkali memberi peringatan untuk kita sentiasa bersedia dengan pelbagai perancangan yang rapi dan kemas agar kita tidak mudah ditumpaskan oleh kejahilan yang hadir dari pelbagai arah, yang dirancang dan disusun dengan sebaiknya.



Jalan perjuangan tak akan dibentang dengan permaidani merah, ia bukan mudah dan indah, ia payah dan sukar. Dan bila ia menjadi semakin sukar, maka yakinlah betapa kita berada dalam jalan yang benar. Sungguh, bukan Allah itu mahu memebebankan hamba-hambanya yang berjuang dengan ikhlas di jalan-Nya, namun benarkah kita telah benar-benar beriman andai kita tidak di uji? Dan yakinlah betapa dugaan yang Dia datangkan adalah sesuai dengan kemampuan dan tahap keimanan. Bukankah Tuhan tidak akan menguji melainkan Dia mengetahui kekuatan hamba-Nya? Sesungguhnyalah Allah lebih mengenali makhluk ciptaan-Nya dari diri makhluk itu.



Ujian tidak akan pernah berhenti. Kita juga tidak wajar untuk berhenti merancang, biar setiap perancangan tak pernah berjaya dilaksanakan. Sesungguhnya perancangan memberi kita visi tentang masa depan, menjadikan kita insan yang mengetahui arah tuju kehidupan. Buakankah sebagai hamba kita hendaklah terus berusaha sebelum bertawakal dan berserah kepada-Nya? Maka merancang adalah awal kepada usaha. Laksanalah perancangan sebaiknya dan berusahalah sesungguhnya serta berserahlah kepada Allah akan natijahnya. Sesungguhnya Allah lebih besar perancangan-Nya.



p/s-entri ni dh lme gak tulis..skrg bru spt post..sgh, kesempatan semakin sempit..

0 comments: