Pages

Sunday, December 20, 2009

AZAM TAHUN BARU

My Resolutions 1430 H / 2009 M

1. Write at least 6 short stories

2. Make a part time job

3. Start writing first novel

4. Stop say the word ‘malas’

5. Write entri in blog in malay at least once a week

6. Write entri in blog in english at least once a week

7. At least make 3.75 pointer in exam

Setahun yang lalu, inilah 7 perkara yang saya jadikan azam tahun baru. Ya, rasanya saya memang masih tidak mampu untuk memenuhinya. Itulah yang berlaku saban tahun, saya menanam impian namun berhasil menjadi sekadar sebuah mimpi. Kecewa. Entahlah. Apa yang pasti saya tidak pernah putus asa. Waktu terus berlalu, saya terus menanam azam yang hampir serupa. Saya sedar, dari dulu hingga sekakrang tidak banyak yang saya berubah. Begitu juga impian dan cita-cita saya.

Saya hanya berhasil menulis 4 buah cerpen sepanjang tahun 1430 H / 2009. Saya cuba untuk menulis lagi 2 cerpen bagi memenuhi perkara pertama dalam azam saya, namun jemari saya terus kaku untuk menekan papan kekunci komputer riba kesayangan saya ini. Namun, saya bersyukur. Sekurang-kurangnya saya masih mampu menulis.

‘Part time job’. Apabila cuti panjang mahu bermula saya akan mula menyimpan hajat untuk bekerja sambilan. Tapi alasan dan halangan sering saja membuat saya hanya terkunci di dalam rumah. Namun, saya sempat menjana sedikit kewangan dengan perkhidmatan fotostat dan cetakan serta makanan ringan di kolej untuk beberapa ketika. Ya, saya masih berhasrat untuk meneruskannya semester ini. Memang dunia perniagaan bukanlah dunia saya. Namun, saya sedar 9/10 rezeki itu datangnya dari perniagaan. Saya juga berkira-kira untuk membina sebuah lagi blog untuk produk-produk saya. Namun masih dalam perancangan dan bergantung pada keupayaan saya. Atau barangkali akan saya masukkan dalam azam tahun baru saya tahun ini? Hmm..akan saya fikirkan.

Novel. Saya tidak pasti sejak usia berapa tahun saya menyimpan impian ini. Apa yang pasti saya menetapkannya dalam azam tahun baru saya walau saya seringkali menyedari bahawa saya tidak akan mencapainya pada tahun itu, apa yang pasti saya mahu mencapainya walau bertahun-tahun lagi. Tetapi, pada tahun bila? Mungkinkah tahun 1431 H/2010 M akan datang ini?

Malas. Saya memang dah jarang menyebutnya. Walau kadang-kadang terpacul dari mulut saat berbual dengan rakan. Ia menyedarkan saya betapa saya menyebutnya sekadar menambah perbualan dengan teman. Seakan tiada perkataan lain yang lebih perlu untuk diucapkan. Walaubagaimanapun, kemalasan masih menguasai diri saya. Saya sedar saya memang tidak akan melakukan sesuatu jika tidak dalam keadaan terdesak. Itu bermaksud saya hanya akan menjadi ‘rajin’ bila saya benar-benar dalam keperluan. Maka saya perlu memikirkan apakah yang perlu untuk mendesak saya agar saya tidak lagi terus-terusan menjadi seorang yang pemalas.

Entri blog. Hmm, saya rasa ini adalah satu-satunya azam yang berjaya saya penuhi. Walau saya tidak menulis secara seimbang dalam bahasa melayu dan inggeris namun saya menulis lebih dari yang saya jangkakan. Ya, ia menyedarkan saya betapa saya senang untuk menulis. Jadi saya tidak perlukannya untuk azam tahun baru lagi. Jelas ia menjadi satu tabiat bagi saya.

Setiap kali saya membuat azam yang berkaitan akademik ini yang akan berlaku. Saya pasti tidak mencapai apa yang saya tetapkan tapi ia hanya jatu h ke bawah sedikit. Barangkali untuk menuju ke puncak kita perlu bermimpi untuk merentas angkasa raya. Ya, saya sedar itu. Di samping mengukur kemampuan diri, bercita-cita tinggi juga satu keperluan untuk mencipta kejayaan. Walaupun kehidupan semakin sukar, saya tidak mahu sesekali mengalah.

Akhirnya saya perlu menetapkan apakah yang ingin saya capai sepanjang tahun 1431 H/2010 M ini.

Azam Tahun Baru Saya 1431 H / 2010 M

1. Mencapai sekurang-kurangnya GPA 3.75

2. Menulis cerita dalam bentuk siri atau bersambung di dalam blog sekurang-kurangnya seminggu sekali. (Ini bakal menjadi sebuah novel)

3. Siapkan sekurang-kurangnya 6 buah cerpen

4. Jana pendapatan melalui perniagaan

5. Kemas bilik dua minggu sekali

6. Berenang sekurang-kurangnya sebulan sekali

7. Baca terjemahan Al-Quran sekurang-kurangnya satu muka sehari




0 comments: