Pages

Tuesday, May 26, 2009

Warkah Dari Port Dickson



Kemelut memang tak ada sudahnya. Namun damai itu juga milik kita. Hari ini, di bawah redup sinar mentari, aku menikmati kedamaian Pantai Bagan Pinang, Port Dickson.



Di kejauhan tersusun bangunan-bangunan resort dan hotel yang pasti menjadi tumpuan para pelancong ke daerah yang paling terkenal dengan pantai perkelahannya ini.



Pantai bagan ini sedikit tercemar airnya. Lantas membantutkan keinginan hati untuk merasa segar dan masin airnya. Kelihatan Mama dan Abah jalan beriringan. Jarang sekali dalam pandangan. Entahlah, kehidupan kadang-kala menyembunyikan sebuah cinta.



Aku pula baru menghabiskan peperiksaan akhir semester. Musim cuti baru bermula. Keinginan untuk menyelesaikan novel pertama terasa meluap-luap di dalam dada. 10 minggu cuti, tinggal 8 minggu lagi. Aku sudah punya tajuk, tema, watak dan plot utama. Tinggal saja ayat dan susunannya belum terjelma. Ah, menanti Tuhan bakal mengurniakan kekuatan untuk aku terus berkarya.



Duduk di atas batu dengan suara air yang gemalai menghempas terasa sungguh keasyikan. Melihat lautan luas, terasa sungguh kebebasan. Wahai lautan, memang engkau dicipta sebagai terapi yang menenangkan.



Angin tidak terlalu kencang tapi cukup memberikan ombak kecil di gigi pantai. Alangkah indah kalau hari-hariku begini selalu. Sendiri di pantai, menggapai damai dan merenung keajaiban ciptaan Tuhan.



Tuhan, betapa aku dalam perasaan. Rasa cinta yang kau kurniakan begitu merantai perasaan. Cinta Mu memberi keindahan dan hidup yang penuh pengertian. Hingga aku sanggup melepaskan segala demi cinta pada Mu. Kadang-kadang aku sendiri dalam keanehan, aku bukanlah terlalu suci untuk melafazkan kata cinta setulus jiwa. Tapi itulah hakikatnya, aku tak mampu membohongi diri betapa kerinduan hanya pada Mu.



Barangkali hasutan nafsu dan godaan syaitan mempengaruhi jiwa dan hati sehingga akal tak bisa lagi berfikir waras. Maka kembali kepada Mu membawa aku mengenal hakikat diri dan damai yang abadi.



Kadang-kadang ada ombak memutih di tengah lautan. Seri warna hijau gelap lautan sedikit terpapar.



Dua semester sudah berlalu, begitu pantas rasanya. Namun itulah hakikat kehidupan. Bergerak dan terus berputar. Aku melalui seribu satu pengalaman. Ku ukir pula seribu satu perasaan.



Hidup memang penuh peristiwa, cerita dan bicara jiwa. Bila semakin banyak ditempuh, semakin kita mencapai kematangan. Dalam hidup memang tak mungkin akan kita terlepas dari kesilapan, kesalahan, dosa dan kejahatan, namun ada juga di situ rencah kebaikan, ehsan, pahala dan kemanisan.



Itulah hidup. Di pantai ini, satu sejarah hidup terukir lagi...



11.5.08




0 comments: