Pages

Friday, May 15, 2009

Kembara Ke Republik Syiah

Saya tidak pasti sebab utama saya menggemari Iran, mungkin kerana ketokohan Ahmadinejad sebagai presidennya atau pengaruh Faisal Tehrani yang kuat dari pembacaan hasil-hasil penulisan beliau. Namun, yang pasti selepas khatam menelek Travelog Iran : Menyingkap Misteri Bumi Ahmadinejad, tulisan seorang penulis wanita dari Indonesia, sama sekali mengikat hati dan minda saya untuk lebih mengenali negara yang sensasi dengan isu tenaga nuklearnya.

Selepas mengenal negara komunis di Rusia melalui Hatiku Terluka di Bukhara, saya makin teruja membaca travelog atau catatan pengembaraan ini. Entah mengapa saya seakan melihat persamaan antara Iran dan Rusia selain saya kira kedua-dua negara ini terletak agak berdekatan. Kedua-duanya tertubuh dari tercetusnya revolusi menentang sistem monarki yang menindas. Bezanya, Rusia memilih marxisme-komunisme sebagai ideologi negara, manakala Iran kekal memilih Islam yang tulus sebagai syariat dalam piagam republiknya.

Sungguh seperti tertera di kulit buku, Iran sebuah negara penuh warna-warni dengan tradisi dan budaya serta sejarah tamadun yang begitu panjang perjalanannya. Iran bukan negara Arab. Maka saya melihat pula persamaannya di Malaysia di mana kita bukan bangsa Arab. Tetapi menerima Islam sehingga menjadi satu identiti bangsa melayu. Seperti Iran yang kebanyakannya berbangsa Parsi atau Fars, masih kekal dan berbangga dengan tiap budaya bangsanya yang diasimilasikan dengan syariat Islam. Sungguh, mereka masih kekal dengan bahasa, perayaan dan cara hidup asal mereka dan dalam masa yang sama seperti kebiasaannya golongan Syiah begitu menghargai golongan keluarga Nabi.

Pastinya tiada suatu bangsa yang sempurna, malah di dalam al-Quran Allah hanya menyebut orang Islam adalah yang terbaik kerana melaksanakan amar ma’ruf dan nahi mungkar. Namun, meneliti ketelusan pengalaman yang dilalui seorang melayu di sebuah negara asing tanpa sebarang prejudis dan stereotaip baik berdasarkan sejarah, keturunan dan warna kulit. Sisi Iran yang sebenar dapat diterjemah.

Sikap dan sifat bangsa ini yang pasti tidak semuanya harum dapat diselam. Namun keindahan dan kehebatan bangsa lebih lagi terserlah. Maka apa yang dapat saya simpulkan manusia dimana-mana punya sifat yang serupa namun dalam sesetengah perkara ada budaya yang kekal menjadi pengenalan sesuatu bangsa.

Saya sungguh kagum dengan perjalanan penulis ke wilayah-wilayah seluruh Iran bagi menikmati udara dan debu Iran yang sebenarnya. Betapa tiap tinggalan sejarah yang ada telah wujud beribu-ribu tahun lampau masih kekal terpelihara, makam-makam tokoh terkenal dibesarkan dan diberi penghormatan serta perlindungan dan hak kepada golongan minoriti. Saya merasakan negara ini begitu indah walau kadang-kala sikap-sikap kasar dan keras masyarakatnya sedikit menjengkelkan kerana kebiasaan masyarakat timur itu adalah lembut dan sopan.

Saya lebih-lebih lagi kagum dan tersentuh dengan para pemimpinnya. Sungguh, walaupun saya tak pasti sejauh mana, namun di negara ini Islam benar-benar dipraktikkan. Demokrasi tercipta namun masih dalam had dan syariat. Bermula dari majlis syura hingga kepada undan-undang menutup aurat. Sungguh, di sini wanita bukan saja terbela malah diangkat dan diberi kebebasan untuk menceburkan diri dalam apa jua bidang yang diingini. Apa yang menyentuh saya adalah muzium Imam Khomeini yang dilawati penulis iaitu rumah sewa yang diduduki semasa hayatnya begitu sederhana, juga Presiden Mahmud Ahmadinejad yang baru dilantik menjadi presiden masih menyarung kasut yang lusuh dalam upacara pertabalannya malah kekal tinggal di kediaman yang sama sebelum dia menyandang jawatan nombor dua dalam negara selepas ‘rahbar’ iaitu jawatan yang diberi kepada seorang yang sangat alim dan layak sebagai pemimpin Islam yang dipilih oleh pakar-pakar agama seluruh negara. Sungguh, jika bicara soal pemimpin berjiwa rakyat, pemimpin-pemimpin Iran adalah contoh yang paling perlu dilihat.

Terlalu banyak yang indah dan unik di negara yang terkenal dengan penganut syiah ini. Saya kira anda wajar mengambil waktu seketika, membelek buku setebal 354 muka surat ini sendiri dan menikmati pesona Iran yang warna-warni, seindah pesona pelangi.

0 comments: