Pages

Wednesday, January 2, 2013

Tanah Surga katanya....

Tanah Surga oleh Salman

Bukan lautan, hanya kolam susu, katanya...
Tapi kata kakekku,
Hanya orang-orang kaya yang bisa minum susu.

Kail dan jala cukup menghidupimu, katanya...
Tapi kata kakekku,
Ikan-ikan kita dicuri oleh banyak negara.

Tiada badai, tiada taufan kau temui, katanya...
Tapi kenapa ayahku tertiup angin ke Malaysia?

Ikan dan udang menghampiri dirimu, katanya...
Tapi kata kakek,
Awas, ada udang di sebalik batu!

Orang bilang tanah kita tanah surga
Tongkat kayu dan batu jadi tanaman, katanya...
Tapi kata Dr. Intel., belum semua rakyatnya sejahtera
Banyak pejabat yang menjual kayu dan batu untuk membangun surganya sendiri.

Tanah surga katanya..... ini filem garapan mengisi sudut patriotisme dan nasionalisme rakyat Indonesia. Barangkali terbanding dan terkesan tentang Malaysia. Barangkali ada yang tidak enak kerana isinya ada ketika seperti menuding Malaysia. Dan saya sama sekali tidak mahu melagakan rakyat 2 negara ini apatahlagi mengkhianati negara sendiri. Cuma, ternyata, ada nilai-nilai yang begitu manis untuk dibiarkan tidak diulas terkandung dalam filem durasi 90 minit ini.

Wataknya, kanak-kanak Salman, yang rapat sekali dengan datuknya. Sering berdamping dan mendengar cerita. Hingga saat ayahnya mengajak untuk hijrah ke Malaysia, dia tega ditinggalkan berdua bersama datuknya, berpisah dari adik perempuan yang begitu akrab sekali dengannya.

Kisah ini manis mengisi ruang seni persembahan mengingati kemerdekaan negara. Seakan baru tersedar, yang filem merdeka bukan sekadar kisah perang-perang sejarah lampau atau konflik perkauman yang sengaja ditonjolkan. Kadang-kala filem merdeka terisi dengan misi membangun bangsa agar mengenal erti sebuah negara. Tanah surga katanya.... memaparkan kisah pedalaman di negara Indonesia di perbatasan sempadan Malaysia. Dan pasti jurang materi itu jelas, dari tiang bendera yang letak sebelah menyebelah di sempadan 2 negara hingga jalan tar dan tanah merah yang membeza sempadan negara.

Ya, seakan Indonesia itu lebih mundur dan miskin. (Barangkali kita wajar bersyukur dan berhenti mengkritik soal pimpinan. Saya senyum dan geleng. Materi cuma fizikal, minda masih ternyata dungu, tidak membangun dan sedar). Dan, kemiskinan dan kemunduran itu sama sekali tidak melupakan anak seperti Salman untuk terus punya rasa cinta pada negara.

Ya, di pedalaman kalimantan yang tersisih dari arus pembangunan kota, anak-anak dibangun dengan rasa patriotisme dan cinta yang membara. Dan ternyata, semaian rasa cinta kepada tanah air, melahirkan jiwa muda Salman kepada rasa kasih dan tanggungjwab. Sanggup bersama datuk, malah bekerja dan menabung untuk membiayai perubatan datuknya. Pasti, saya menangis berkali-kali....

Kisah yang indah. Dan sebagai warga Malaysia, saya jadi malu sendiri. Ternyata, saya sendiri tidak begitu teruja dan bangga mengibar jalur gemilang. Barangkali, pendidikan rasa cinta pada negara perlu menjadi isi penting dalam sistem pendidikan yang barangkali nyata dalam falsafahnya tapi kabur dalam laksananya...

0 comments: