Pages

Tuesday, January 15, 2013

Listen, Listen, Listen, About Our Right!


Okay. Tak mudah nak menulis dalam bahasa melayu penuh tapi kerana saya ada rasa ‘hormat’ pada bahasa kebangsaan, saya akan cuba.

Saya yakin memaparkan kesalahan dan kesilapan manusia lain adalah satu usaha untuk memalukan dan menjatuhkan maruah individu terbabit. Pasti, saya tak akan setuju dengan tingkah laku seperti itu. Tapi kalau seseorang itu secara tak sengaja mendedahkan keburukan dan kelemahan diri semata-mata berniat untuk menjatuhkan orang lain, bagaimana ye?

Okay, saya bukan mufti untuk keluarkan fatwa tapi saya pening dengan sikap sesetengah manusia yang sengaja buang sampah merata-rata tapi selepas itu akan buang masa untuk kutip sampah tersebut satu persatu semata-mata mahu menunjuk-nunjuk betapa rajinnya dia mengutip sampah walaupun dia buang sampah pun depan orang ramai juga. (Betul kah perumpamaan ini?)

Okay, berbicara soal hak. Mari kita merenung seketika hikmah penciptaan manusia. Selalu kita dengar beza manusia dan haiwan adalah akal. Bukan saya tidak setuju, memang benar, tapi satu lagi perbezaan terpenting antara manusia dan binatang adalah hak. Manusia diberi keistimewaan oleh Allah kerana manusia memiliki hak manakala haiwan tidak.

Hak apa? Hak kebebasan, hak memilih, hak bekerja, hak belajar, hak makan, hak minum, hak tidur (okay, bahagian ini adalah hak haiwan juga), hak bercinta, hak merindu, hak bersuara, hak bertanya, hak meluahkan pendapat, hak berkata-kata, hak memegang mikrofon, hak menjerit, hak merampas mikrofon? Hak menghalau keluar? Hak memotong hujah? Hak menggunakan bahasa rojak? Hak menepuk tangan? Hak bersorak? Hak berdiam diri?

Okay, banyak lagi hak dan saya malas nak senaraikan. Tentu itulah keistimewaan manusia yang Allah ciptakan denganpelbagai hak berbeza dengan binatang malah hak untuk membela nasib binatang juga ada pada manusia serta hak untuk menyeksa binatang juga ada pada manusia (kenapa saya gunakan hak bukan pilihan?). Sebab isunya manusia selalu berbicara soal hak asasi, dan segala pilihan yang ada di dunia, baik dan buruk diangkat menjadi hak ASASI. (Bukan yang asas pun jadi hak asasi)

Paling penting adalah hak beriman. Inilah yang paling membezakan manusia dan haiwan kerana istimewanya haiwan, mereka dicipta tanpa hak untuk beriman lalu mereka semuanya tunduk dan patuh kepada Allah sedangkan ruginya manusia yang punya pelbagai hak perlu memilih untuk mengimani apa?

Maka (dengan izin) ‘human right’ bukan sekadar isu hak asasi manusia tapi saya lebih suka menggunakan istilah (dengan izin) ‘karamah insaniyyah’ ata kemuliaan insan. Manusia yang berhak adalah manusia yang diberikan kemuliaan untuk menjalani kehidupannya sebagai manusia.

Memuliakan manusia bukan sekadar memandang wajahnya, tersenyum, bersalam, dan sebagainya, tapi memuliakan manusia adalah memberikan hak kehidupan yang sewajarnya dia peroleh sebagai manusia.
Jika dia anak, dia berhak mendapat hak sebagai anak. Jika dia pekerja, dia berhak mendapat hak sebagai pekerja. Jika dia pengundi, dia berhak mendapat hak sebagai pengundi. Jika dia pelajar, dia berhak mendapat hak sebagai pelajar. 

Persoalannya, bagaimana menentukan hak tersebut? Bagi orang Islam, saya akan mengajak untuk kembali kepada Al-quran dan sunnah, jadikan sirah nabawi sebagai pengajaran yang berguna. (negara Islam Madinah patut dijadikan hujah jika melawan hujah seorang Islam yang jahil kerana sejahil-jahil orang Islam itu, jika dia masih mahu mengucap dua kalimah syahadah, pasti tidak boleh membangkang negara Islam Madinah yang diasaskan Rasulullah sebagai hujah bandingan dan pasti kita tidak boleh kembali ke zaman itu untuk hidup dalam negara tersebut.) Namun, bagi bukan Islam, hak ditentukan dengan pelbagai cara dan itu sama sekali tidak salah kerana selagi anda bergelar manusia, anda berhak! Dan saya percaya itu.

Sebenarnya dalam isu video forum mahasiswa di UUM ini, saya tidak merasa kasihan langsung (okay, adalah sedikit) kepada gadis India yang dinafikan hak untuk berbicara tapi lebih kepada rasa kagum melihat keberaniaannya menyanggah hujah penceramah yang menunjukkan betapa dia sedar hak dia sebagai pendengar dan juga manusia pastinya. Tapi, saya simpati dengan penceramah muda yang bersungguh-sungguh bersuara tapi tidak memahami bahawa dia sedang menafikan haknya sendiri sebagai manusia yang bebas dan merdeka dengan membiarkan haknya diinjak dengan menjadi taksub kepada satu sistem yang sama sekali menginjak-injak hak manusiawi. 

Okay, manusia bukan robot, bukan mesin, manusia berhak untuk memberi sokongan dan memberi bantahan. Kenapa mahu menafikannya jika benar anda memperjuangkan hak. 

Baik, bersyukur. Bagus bersyukur. Malah dituntut dalam Islam. Dapat telefon pintar pasti lebih-lebih lagi perlu bersyukur. Tapi, untuk bersyukur juga hak manusia. Hak manusia untuk rasa bersyukur dangan apa yang ada sekarang dan rasa tak cukup dengan apa yang ada sekarang. Kalau mahu mengajar syukur, sila edarkan telefon bimbit tanpa skrin sentuh dan warna yang hanya hanya boleh digunakan untuk membuat panggilan dan berbalas mesej. Kenapa mahu di edar telefon mahal? Itu bukan ajaran syukur, itu ajaran tidak cukup dan meminta untuk kehidupan yang lebih baik.

Saya sekadar menggunakan hak  yang ada untuk memberikan pandangan. Anda sebagai manusia berhak untuk menerima atau membantahnya. Terima Kasih!

Link video di sini


0 comments: