Pages

Sunday, January 6, 2013

Sendiri

Bukan tidak biasa untuk sendiri. Namun, sejujurnya saya tidak kuat sendirian.

Tinggal seminggu. Tamat menghadapi peperiksaan dan pembentangan projek tahun akhir. Segalanya akan berakhir within next week and another following week, I give my self time to wrap up everything.

Still, teman serumah dan sahabat baik yang menemani sepanjang hampir 6 bulan sudah kembali ke kampung halaman. Dan tiba-tiba sendirian itu menjadi satu momokan yang menakutkan.

Benar, at the end, death come and all of us will be alone on our own. Tapi mencari kekuatan dalam sendirian terasa begitu sukar.

Yup, I'm getting eyes watery! Life is somehow very hard for me. And living it alone is somehow much more hard.

At this time...getting married come across mind. May be that why Islam menuntut ummatnya untuk bernikah. Serta mendirikan rumah tangga itu adalah menyempurnakan sebahagian dari agama. Sigh...totally not ready yet!

Terkenang, malam kelmarin, ketika kami mengadakan aktiviti 'pillow talk'. Masing-masing meluahkan rasa. Tentang impian, tentang cita-cita, tentang kerisauan, tentang cabaran.... pasti, setiap dari kami berbeza. Perpisahan bakal terjadi dan sendirian adalah pasti sepertimana kematian yang bakal berlaku nanti.

Untuk terbang bebas, independent dan mengurangkan kebergantungan itu mesti. Mau tida mau, sendirian adalah perlu. Mencari kekuatan dalam kesendirian umpama amanah dalam melalui kehidupan.


0 comments: