Pages

Friday, August 8, 2008

Ujian

Minggu-minggu ujian....kadang-kadang ujian itu begitu berat untuk ditanggung. Ingin rasanya putus asa dan melarikan diri. Tapi itulah kehidupan, perlukan keberanian untuk menghadapinya.

Aku melalui waktu-waktu yang sukar dalam beberapa bulan kebelakangan ini. Namun dalam kesukaran itu aku sedar ada lebih banya kebaikan yang aku lalui. Cuma kadang-kadang perkara yang baik itu tidak disedari, dan yang buruk itu lebih banyak diambil peduli.

Setiap ujian itu juga bagaikan nikmat. Begitu indah andai dihayati hikmahnya. Aku sedar betapa diri ini banyak berdosa dan lalai dalam melalui arus kehidupan yang fana. Melalui ujian aku ditegur Tuhan, aku perlu kembali kepadaNya. Meneguhkan cinta dan bergantung harap hanya padaNya. Kerana ujian biasanya menjadikan kita seakan sendirian saja, sungguh tanpa kekuatan dan pertolongan Tuhan, aku tersangat lemah.

Kadan-kadang memang aneh aturan Tuhan ini, Dia mendidik tanpa kita sedari. Dan didikanNya begitu berkesan dihati. Ah, sukar sekali untuk aku menjelaskan di sini. Ia bagai satu pengalaman rohani bagi sesiapa yang melalui. Apa yang pasti ujian itu anugerah, supaya kita sentiasa mengingati Tuhan dan mengharap padaNya dalam setiap keadaan.

Ujian juga kasih sayang dari Tuhan. Dia cemburu bila kita jarang-jarang mengingatiNya. Maka diberikan ujian, agar kita kembali mendekatiNya. Oh, Tuhan, betapa ku rasa cintaMu begitu kuat dalam hatiku! Teguhlah di situ dan jangan tinggalkan aku sendiri.

0 comments: