Pages

Wednesday, August 13, 2008

Tarbiyah Dzatiyah

Sabtu lalu ana berkesempatan menghadiri Kursus Penghayatan dan Kefahaman Islam di UKM. Dalam kesibukan mengulangkaji untuk ujian satu, alhamdulillah Allah masih mengurniakan sedikit ruang dan waktu untuk ana menghadiri program yang dapat mengukuhkan HATI DAN JIWA.

Sebelum ke program ana sudah berjanji untuk menghadiri usrah dengan kak soleh selepas subuh. Waktu memang begitu menghimpit. Ditambah lagi dengan subjek-subjek yang belum habis diulang. Namun, kesibukan in menjadikan hidup ana bermakna. Hidup dengan taklif adalah hidup yang penuh nikmat.

Niat ana menghadiri program ini cuma satu; mencari ketenangan dan mendekati Tuhan. Seribu satu urusan harian yang membelenggu pemikiran ingin ana lupakan sebentar. Ana mahu kembali muhasabah diri, apakah makna hidup yang hakiki. Sungguh, itulah yang ana perolehi. Benarlah, setiap apa yang kita peroleh itu adalah apa yang kita niatkan.

Namun, ada satu istilah yang menarik perhatian ana yang ana peroehi dari pembentangan salah satu kumpulan yang ingin ana kongsikan di sini. Tarbiyah dzatiyah. Bimbingan dalaman. Kadang-kadang secara fizikalnya kita sudah lalui banyak program, tarbiyah dan tazkiyah, namun anehnya, hati kita masih sakit. Bak kata Mak Cik Idah dalam kuliah 2, masih ada saki baki jahiliah dalam diri. Barangkali kita hanya menjalani tarbiyah luaran dan mengabaikan tarbiyah dalaman.

Kata pembentang, selain mengikut program tarbiyah yang diatur sahabat dan sahibbah untuk kita, kita perlu juga mengatur program tarbiyah untuk diri kita sendiri. Supaya dengan itu tarbiyah yang kita jalani lebih konsisten dan ikhlas, malah lebih membina dan menyentuh hati. Astaghfirullah, ana rasa ana kurang sekali melaksanakan tarbiyah dzatiyah ini, ya, muhasabah diri. itu penting sekali, agar kita sentiasa menyedari dosa yang telah dilakukan, merasa kesal dan benar-benar bertaubat untuk tidak mengulanginya. Selain itu peruntukan waktu untuk ibadah-ibadah sunat, datang ke surau atau masjid untuk berjemaah dan berzikir dalm setiap urusan. Bagi ana, program tarbiyah ini juga penting disediakan masterplan serta laporan sekaligus. Supaya perlaksanaan lebih istiqamah dan sistematik.

Sungguh semua itu perlu kekuatan. Ana sendiri akui sukar sekali untuk mentarbiyah diri bila bersendiri. Namun, itulah kehidupan. Perlu perjuangan yang berterusan. ada satu kata-kata yang ingin ana kongsikan di sini;
'bila kamu tak mampu bangun di malam hari dan tak mampu berpuasa di siang hari, ketahuilah bahawa kamu sedang di belenggu oleh dosa-dosa kamu'
Astaghfirullah, barangkali itu penyebabnya. Dosa yang bertumpuk dalam diri menyukarkan untuk konsisten mentarbiyah diri.

Maka taubatlah yang perlu kita jalani. Tazkiyah dan membersihkan diri. Moga-moga nikmat beribadah itu mampu kita kecapi...sama-sama islah diri....

0 comments: