Pages

Thursday, August 14, 2008

Sibukkan diri...

Semalam ana sempat menghadirkan diri ke ceramah yang bertajuk 'Adakah dakwah itu satu kewajipan' yang disampaikan oleh Brother Lim Jooi Soon. Menarik sekali. Bro Lim menjelaskan tentang adab-adab berdakwah kepada masyarakat bukan Islam, kepentingannya dan sebab-sebab ia tidak dilaksanakan.


Apa yang paling menyedarkan ana ialah masih banyak lagi urusan perjuangan Islam yang perlu di fikirkan. Ana rasa ana sudah rehat terlalu lama untuk meneladeni masalah sendiri. Barangkali betul kata seorang sahabat, ana terlalu banyak memikirkan masalah-masalah ana yang remeh hingga memudaratkan diri sendiri.


Ana sewajarnya memperuntukkan masa dan tenaga untuk memikirkan tentang perjuangan Islam. Pesanan seorang sahabat, 'sibukkanlah dirimu dengan kebaikan supaya kamu tidak disibukkan dengan kemaksiatan.' Ana patut kembali menyibukkan diri dan pemikiran. Soal-soal rumit dan penting tentang ummah dan Islam perlu ana kembali perhalusi dan diskusikan. Ana perlu membuang pemikiran-pemikiran ke arah perkara remeh yang kurang penting.


Ana sedar ana sendiri tidaklah terlalu baik untuk mengajak orang ke arah kebaikan. Tapi ana sedar, jika setiap orang perlu jadi baik dahulu untuk menyeru kepada kebaikan, tiada orang yang akan melakukan kerja dakwah dan islah. Kerana hakikatnya tiada manusia yang benar-benar maksum di dunia ini....

0 comments: