Pages

Wednesday, January 1, 2014

2014 : Jalan yang saya pilih

#I am struggling inside whether to write in malay or english. To write about feeling and personal story, I prefer to use english but to be in article or fact item, my english is not up to and I have to use malay. However, I want to use malay, like old time. Because its my language, although its seem difficult now.

2014. Bila semakin dewasa, makin banyak perkara dan pengetahuan baru yang diperoleh. Lebih-lebih dalam dunia globalisasi di mana komunikasi lebih bebas dan mudah. Ramai beranggapan, tidak perlu rasanya ucapan tahun baru, azam tahun baru atau segalanya. Ini kerana, tahun baru kita tahun hijrah maka tidak perlu dirasakan tahun itu berubah jika ia tahun masihi. Ada juga pendapat mengatakan azam tahun baru itu sia-sia, tidak bertahan lama. Jadi jangan buang masa dengan melaksanakan yang sia-sia itu.

Bagi saya, ia rutin yang saya lakukan saban tahun. Bukan menidakkan tahun hijrah dan mengagungkan tahun masihi kerana, perubahan tahun masihi dalam sistem negara Malaysia kelihatan lebih bermakna berbanding tahun hijrah. Permulaan tahun masihi yang baru menjadi titk bermula sesuatu yang baru, sama ada sekolah baru, cuti tahunan baru, usia baru, dan banyak lagi. Oleh sebab ciri setempat yang menggunapakai tahun masihi, mahu tidak mahu kepentingannya terpaksa diangkat. Maka saya meraikan tahun baru ini, dan seperti tahun-tahun yang lalu, saya akan merakam azam baru.

Waktu kecil dulu, bila malam tahun baru, saya dan adik-beradik lain akan berkumpul di hadapan televisyen, menonton siaran menarik yang ditayangkan pada malam tahun baru. Menanti detik 12 malam. Along akan memasak makanan ringan seperti daging berger, sosej atau nugget dan kami makan berebut-rebut tiga beradik. Kebiasaannya mama dan abah sudah tidur lebih awal. Tapi bila memasuki alam sekolah menengah, kami makin terjarak dengan kejauhan masing-masing. Along di Negeri Sembilan, saya di Perak. Adik pula kekal bersama mama dan abah di rumah. Memasuki sekolah asrama memang begitu terjarak. Kami tidak lagi menonton televisyen bersama, apatah lagi berebut makanan. Jarak dan perubahan masa mengubah segalanya. Jujur saya katakan, antara kami adik beradik hubungannya kelihatan baik, tapi kami tidak begitu erat dan rapat. Dalam banyak perkara, kami tidak mampu untuk berkongsi terutama soal hati dan rasa.

Bicara zaman kanak-kanak, begitu dewasa rasanya melangkah ke usia 25 tahun 2014 ini. Pada usia ini, Nabi Muhammad s.a.w. menamatkan zaman bujangnya. Hela nafas. Jika ada jodoh, ingin rasanya menjadikan tahun ini ketikanya. Ya, bila saya sudah mulakan persoalan jodoh dan perkahwinan, memang tersangat dewasa dan tua rasanya. Namun, inilah persoalan yang tidak terungkap ketika zaman belajar. Limitasi kerana masih menuntut ilmu. Namun, bila semakin ramai teman-teman yang mula membina rumah tangga dan tanggungjawab sebagai pelajar sudah terangkat. Pemikiran yang lebih serius soal ini rasanya sangat perlu.

Namun, saya sedar, perkahwinan tidak mudah untuk seseorang seperti saya. Rasanya, memilih untuk menyambung ke peringkat sarjana dan doktor falsafah itu lebih mudah dari berurusan dengan perkahwinan. Cabaran selepas berkahwin pula pastinya lebih besar. Saya sentiasa ragu-ragu adakah saya mampu hadapinya. 

2014. Saya bukan lagi pelajar. Saya seorang dewasa yang diletakkan tangungjawab sebagai seorang dewasa. Saya ragu-ragu apa yang saya inginkan. Apa yang mahu saya lakarkan sebagai azam tahun baru. Lalu saya semak azam-azam tahun-tahun lepas. Isi utama pastinya berkisar pointer CGPA dan penulisan sama ada blog, cerita atau lainnya. CGPA sudah tamat waktunya. Tapi penulisan seakan kembali mencari laluanya. 

My Dream adalah senarai yang saya buat ketika saat-saat akhir zama belajar. Impian setelah melepasi alam pembelajaran. Mustahil rasanya untuk capai semuanya. Maka untuk setiap bahagian, sekurang-kurangnya saya fokus untuk mencapai sesuatu yang paling mudah dan paling diperlukan (mungkin paling diinginkan).

My Dreams
         Writing
         Write a book (at least)
         Update blog (current issues, reviews)
         Travelog (each time musafir/program)
         Regular Column Writer
         Regular Cerpenist
         Properties
         A reasonable size house with small garden and library
         A suitable vehicle
         A small office/shop/café/factory
★         A small farm with multi plants and animals
☆         Career
★         Build social and business network
★         Experience in NGO, private and government
★         Getting place in education institution
★         Long term research and sharing knowledge
The paths
↗         Find my passion (social work, travel, learn)
↗         Further studies (postgraduate diploma, master, doctor of philosophy)
↗         Start small business with committed (books, drink process, café, boutique)

Tidak mudah untuk memilih. Rasa mahu lakukan semuanya. Kerana itu semua impian saya. Namun, mampukah saya? Saya sekali lagi ragu-ragu. Namun, ini keputusan saya;

Azam tahun baru 2014-01-01

1. “Passion” perlu ditentukan dalam tempoh setahun ini dan untuk tahun-tahun berikutnya, saya akan berlari untuknya.
2. Menulis. A. Samad Said selalu berpesan; membaca, membaca, membaca dan menulis. Baca sebuah buku (minimum) setiap minggu (walau tidak habis) untuk dapatkan ilmu pengetahuan yang baru dan berbeza serta menulis setiap minggu. (sama ada blog, artikel atau travelog)
3. Lesen. Tiada lagi alasan. 2014 ini saya sudah mampu memecut kereta di atas jalan raya. Mula berjimat untuk membayar ansuran bulanan kereta.
4. Kerjaya. Sebuah kedai untuk KO-PKPIM Berhad. Gaji RM 3,000.00 (minimum) bila tahun 2014 berakhir.
5. Aktiviti Sosial. Laksanakan satu program (minimum) setiap bulan. Bukan lagi sertai tapi ketuai pelaksanaannya. Jadi berani dan yakin dengan diri.

Selamat datang 2014. Dan saya mahu jadi berani!

0 comments: