Pages

Sunday, November 21, 2010

Semester

Akhirnya 14 minggu kuliah, 2 minggu cuti pertengahan semester, 1 minggu 'study week' dan 2 minggu peperiksaan akhir bagi semester pertama sesi 2010/2011. Semester kali ini mengambil masa 19 minggu, hampir 5 bulan. Akhirnya berakhir semester ke empat saya, tinggal lagi 4 semester sebelum saya menamatkan pengajian dalam Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan (Proses dan Makanan) ini. Lama atau sekejap sahaja lagi? Apa yang pasti semakin sedikit masa yang tinggal di sini, semakin banyak yang ingin saya lakukan. Semakin saya merasakan masa yang lama berlalu tidak saya manfaatkan sebaiknya.

Terlalu banyak kenagan untuk di rakam semester ini. Antara yang paling memberi kesan adalah bekerja sambilan hujung minggu di bulan puasa dan menyertai pertandingan catur bistari. Dari sudut jemaah pula, ada taklifan besar yang datang tanpa diundang yang membuatkan saya kelu dan kaku. Apa yang patut saya lakukan? Betapa tidak layaknya saya... Namun, itulah kehidupan. Sentiasa akan ada perubahan. Semakin banyak ilmu ditimba dan pengalaman dirasa. Dan kita semakin dewasa.

Cuti semester kali ini, jadual saya begitu padat. Selepas peperiksaan akhir berakhir, saya ada seminggu masa untuk menyelesaikan tugasan-tugasan persatuan, program dan sebagainya sambil membuat persediaan untuk menyertai program maobiliti ke United Kingdom. Saat ini, saya masih berada di kolej, menyelesaikan beberapa urusan yang perlu.

Insya Allah, saya akan ke United Kingdom selama 2 minggu. Diharapkan doa dari kalian agar perjalanan ini selamat dan berada dalam redha-Nya. Saya juga meminta mohon dan maaf dikesempatan ini di atas segala silap dan salah. Kalau ada duit lebih, insya Allah akan ada buah tangan untuk sahabat-sahabat semua.

3 minggu daripada 6 minggu cuti akhir semester berlalu. Ada 2 minggu cuti di rumah yang akan saya manfaatkan untuk menamatkan latihan memandu dan mengambil ujian lesen memandu yang lebih setahun tertunggak. Doakan segalanya dipermudahkan.

Minggu terakhir adalah persediaan dan perlaksaan Kem Aspirasi Kecemerlangan Minda anjuran KBM. Akhirnya tirai 2010 kali ini berlabuh dengan program ini yang akan berlangsung selama tiga hari sehingga ke ambang tahun baru. Diharapkan juga program ini dapat berjalan sebaiknya. Sama-sama kita berdoa memohon pertolongan Allah dalam kelancaran lagi program tahunan ini.

Akhirnya cuti semester saya berakhirnya. Jujurnya ada banyak lagi program yang ingin saya sertai namun kekangan masa membataskan pergerakan saya. Seperti di awal entri, semakin sedikit masa yang tinggal, semakin banyak yang ingin saya lakukan. Doanya, Allah sentiasa memberi kesihatan dan rahmatnya untuk saya. Moga juga diluaskan ruang masa dan rezeki untuk saya.

Kepada sahabat-sahabat semua, selamat bercuti dan selamat berprogram..=)

2 comments:

AinuL HayaT said...

Salam ziarah daru pulau mutiara :)

Wah, tahniah...dapat sertai program maobiliti ke United Kingdom! semoga segalanya berjalan lancar...

May Allah bless u.

cordyceps said...

great blog :) salam kenal ya.