Pages

Wednesday, April 29, 2009

Ini program saya

Saya paling tidak suka menyertai aktiviti sukan, malah kawad kaki adalah aktiviti yang sedaya-upaya cuba saya elakkan. Akibatnya, selama di bangku sekolah saya memang agak pasif dalam aktiviti bercorak fizikal. Namun, saya masih ketagih untuk menyertai aktiviti mencabar fizikal. Dan saya sendiri tidak pasti bila ia bermula, namun dari usia seawal 11 tahun, saya sudah mula mendaki. Masuk ke sekolah menengah, beberapa kali menyertai aktiviti perkhemahan dan melibatkan diri dalam aktiviti meredah hutan. Cukup buat saya jadi ketagih.

Setelah kembara malam di Bukit Lagong, saya mula menyimpan harapan untuk meneroka lebih banyak gunung, gukit dan hutan di negara saya yang kaya dengan simpanan hutan hujan tropikanya. Melalui sebuah kelab, kami menyusun perancangan.

Sungguh, memang saya bercita-cita untuk mendaki dan meneroka lebih banyak khazanah alam semula jadi ini. Namun, saya sedar ada urusan lain yang perlu diutamakan. Saya jadi lebih komitmen, merancang impian agar jadi kenyataan disamping mengatur strategi agar apa yang terlaksana akan jadi lebih bererti dan bermanfaat.

Hampir-hampir apa yang kami rancangkan terkubur tanpa nisan. Semuanya angkara pihak-pihak yang mempunyai stereotaip negatif yang kadang-kadang sukar untuk saya mengerti maknanya. Namun, saya memang bukan gadis yang mudah mengalah, tambah lagi teman-teman lain turut menyokong walau risau dan bimbang tak dapat dielakkan. Apa yang dirancang tetap dilaksanakan. Walaupaun, terlalu banyak yang perlu ditanggung dan terlalu besar risiko yang perlu dihadapi, tawakal dan berserah kepada Allah begitu menggunung tinggi, setinggi Gunung Angsi yang bakal kami takluki, Insya-Allah.

Selama tiga hari dua malam kami berkhemah, terlalu banyak pengalaman dan pengetahuan baru yang saya perolehi. Pertama kali menganjurkan program, bukan satu perkara yang mudah bagiku. Namun, mana mungkin ada kali kedua tanpa adanya yang pertama. Tiap salah dan silap saya jadikan pengajaran yang berharga untuk saya jadikan panduan untuk program-program yang akan datang. Semoga saya punya peluang lagi pada masa akan datang untuk melaksanakan program sebegini. Insya Allah.

Alhamdulillah, program ini berakhir dengan segalanya selamat. Itulah yang paling saya bimbangi. Saya bersyukur tiada sebarang tragedi atau kemalangan yang tidak diingini berlaku. Walaupun terlalu banyak kelemahan bagi program kali ini, lebih-lebih lagi dari segi pengurusannya, saya berpuas hati bila setiap peserta pulang dengan sebuah kenangan dan pengalaman berharga. Walaupun kepayahan mendaki mematikan semangat sebahagian peserta untuk kembali mendaki pada masa akan datang, saya berpuas hati dapat memberikan pengalaman kali pertama kepada mereka. Sungguh, saya yakin pengalaman sebegitu tak akan mudah untuk lenyap dari ingatan mereka.

0 comments: