Pages

Wednesday, February 3, 2010

EVOLUSI SIRI SATU (modul komunikasi)

Bagai mimpi. Itulah yang saya rasakan. Program ini adalah program pertama yang diluluskan BHEP sejak saya menyertai KBM. Terasa segalannya berjalan lancar. Ya, seperti tidak percaya saya rasa.

Ia membuatkan saya terkenang kronologi bagaimana pelaksanaan program ini. Daripada permasalahan yang timbul, mencetuskan matlamat yang ingi dicapai. Menerusi perbincangan, musyawarah dan ‘brainstorming’, konsep program ini terilham. Ya, akhir semester lepas, kami bersama-sama penasihat-penasihat KBM berkampung di rumah Dr. Osman semata-mata untuk merangka strategi dan Alhamdulillah dengan pengalaman dan perkongsian pandangan dengan para penasihat yang lebih berpengalaman, kami bertemu konsep program yang begitu baik ini.

Program ini masih tidak bernama ketika kami berlima, anggota majlis tertinggi KBM mengadakan mesyuarat terakhir semester lepas sebelum cuti akhir semester bermula. Perancangan disusun dan tugas dibahagi. Sebagai setiausaha, seperti biasa, membuat kertas kerja menjadi tugas saya. Jujurnya, saya cuba membuat kertas kerja yang terbaik, namun menaruh harapan yang terlalu tinggi sama sekali tidak kerana belajar dari pengalaman, saya tidak mahu terlalu kecewa andai natijahnya tidak seperti yang diharapkan.

Kertas kerja ini dihantar sebelum semester baru dibuka lagi. Namun dikembalikan semula kerana masalah-masalah teknikal dalam kertas kerja dan dihantar semula dengan segera. Ya, kami menanti agak lama. Ada ura-ura mengatakan semua kertas kerja program ditahan di meja Ketua BHEP lantaran musim PRK yang berlangsung. Saya tidak pasti kebenaran itu. Namun, Alhamdulillah, lebih kurang seminggu sebelum program ini bermula, kertas kerja ini diluluskan. Ya, saya sudah hampir hilang harapan untuk melihat program ini dilaksanakan semester. Sungguh, tiada siapa yang menyangka kerja Tuhan.

Lebih sukar untuk percaya bila Abang Sayed Munawar bersetuju untuk hadir. Saya seakan mahu menangis saat Atiqah memaklumkan tentangnya. Dalam hati saya tersa sedikit gusar. Mengapa terasa begitu mudah perjalanan diatur Tuhan? Semoga Dia sentiasa di sisi.
Walaupun bilangan peserta tidak sampai pun 30 orang seperti sasaran awal. Namun saya cukup berpuas hati. Lebih-lebih lagi bila setiap peserta pulang dengan senyuman dan wajah yang puas.
Terima kasih BHEP kerana meluluskan program ini, Abang Sayed yang sudi hadir dalam kesibukan diri, Dr Zuriati dan Dr Along yang banyak membantu dan memberi sokongan, Dr Osman sebagai mastermind untuk konsep program ini, semua mantan dan penasihat KBM yang terlibat, sahabat-sahabat di dalam KBM yang sama-sama berjuang dalam susah dan senang. Kepada semua, terima kasih tidak terhingga dan semoga kita dapat lakukan yang lebih baik pada masa akan datang.

2 comments:

abu said...

ALHAMDULILLAH...TAHNIAH...BAGUS GERAK KERJA ADIK2 SEKALIAN...SEMOGA TERUS SABAR DALAM BEKERJA KERANA ALLAH...HAMBA YANG HINA INI AKAN SENTIASA MEMBANTU DARI BELAKANG JIKA DIPERLUKAN...

Amalina Ismail said...

thanks...
tq gak sbb hadir...ad lg 2 modul..
27/28 februari ni...
dtg2 memeriahkan majlis...=)