Pages

Monday, February 17, 2014

PBS DAN BEBAN TUGASAN GURU SERTA IMPLIKASI KEPADA PELAJAR


Dalam satu bengkel pendidikan yang pernah dijalankan, kami menerima edaran yang menyenaraikan 71 tugasan guru dengan makluman bahawa masih banyak lagi tugasan yang tidak dimasukkan di dalam senarai tersebut. Melihat kepada senarai yang tersedia, ditambah dengan sistem pentaksiran baharu (Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS)) yang mula dilaksanakan pada Januari 2011 di peringkat sekolah rendah dan 2012 di peringkat sekolah menengah, beban tugasan guru nampaknya semakin berat dan menekan.

Pada dasarnya, pelaksanaan PBS adalah transformasi pentaksiran yang dilaksanakan di peringkat pengajian rendah dan menengah dalam usaha mengurangkann orientasi pendidikan menjurus kepada peperiksaan semata-mata kepada orientasi yang bersifat lebih holistik meliputi akademik dan bukan akademik yang  menilai aspek kognitif (intelek), afektif (emosi dan rohani) dan psikomotor (jasmani) pelajar. Dalam PBS, guru diberikan autonomi daripada merancang, membina, mentadbir, memeriksa sehingga melapor penilaian terhadap pelajar. Ini dibayangkan sebagai satu langkah yang praktikal di mana guru sebagai individu yang berhubung secara langsung dengan pelajar sewajarnya lebih memahami situasi dan kapasiti pelajar terbabit. Maka penilaian yang dilaksanakan diharapkan lebih berkesan dalam membangun potensi dan kemahiran pelajar. Dari sudut ini, PBS berkemungkinan mampu menjadi alternatif sistem pentaksiran pendidikan masa depan dalam usaha melahirkan manusia yang lebih berketrampilan, berdaya-saing serta bertatasusila.

Walaubagaimanapun, wujud beberapa kritikan dan ketidakpuasan yang timbul dalam pelaksanaan sistem ini. Antara yang paling mendapat perhatian adalah sistem aplikasi web-based yang mengiringi pelaksanaan PBS ini dilihat menjadi halangan untuk PBS berfungsi dengan baik. Rata-rata guru mengadu berkaitan kesulitan yang mereka hadapi untuk mengakses sistem aplikasi yang telah disediakan. Kesukaran ini menjadi tambahan beban kepada tugasan guru sedia ada. Sehingga, tidak ada yang mahu membincangkan manfaat besar dari pelaksanaan PBS ini ekoran kelemahan sistem tersebut.

Pernah saya ajukan pertanyaan kepada beberapa guru sama ada mereka merasakan PBS mampu menggantikan sistem berteraskan peperiksaan serta mampu menjadi alternatif dalam membangun pelajar secara holistik. Jawapan yang saya terima sekadar rungutan berkaitan beban tugasan serta arahan demi arahan yang diterima secara mendadak dan berubah-ubah dari pihak atasan. Ini menyebabkan sebahagian guru ini tidak berminat untuk menjayakan sistem ini tapi sekadar melaksanakan tugasan yang telah diberikan.

Keadaan ini menjadikan ramai yang tertanya-tanya, adakah sistem yang baik tidak akan mampu dipraktikkan dan adakah selamanya sistem pendidikan itu bersifat statik dan tradisi? Sebelum ini juga, telah banyak dasar dan pelan pembangunan pendidikan yang cuba dilaksanakan namun hasilnya masih tidak kelihatan dengan sebahagiannya gagal atau berhenti separuh jalan. Bagi kami, keadaan ini sesuatu yang amal kritikal berikutan pendidikan adalah esensi utama pembangunan manusia yang sangat perlu dititkberatkan.

Cadangan beberapa pihak supaya diwujudkan sekolah rintis bagi setiap dasar baharu yang ingin dibawa supaya ujikaji awal keberkesanan dasar itu dapat diperhati dan dianalisa.  Dasar pendidikan hendaklah bersifat gerak kerja terancang dan bukanlah semata-mata try and error kerana yang dijadikan tikus makmal ini adalah khalayak manusia yang memiliki masa depan yang panjang. Kegagalan dan masalah yang timbul ekoran pelaksanaan semberono sistem dan dasar ini akhirnya akan memberi impak negatif yang berlarutan pada masa akan datang.

Bagi saya, dalam usaha melahirkan pelajar yang memiliki ciri-ciri terbaik intelek, emosi dan fizikal, individu yang memainkan peranan penting dalam mencetak nilai-nilai tersebut dalam diri pelajar adalah insan yang sangat perlu disantuni sewajarnya. Memahami isu bebanan tugas menjadi salah satu faktor kurangnya keupayaan guru dalam memberikan kualiti pengajaran terbaik, sesuatu mesti dilakukan segera. Perlu disedari, guru juga adalah manusia biasa yang memiliki limitasi dan kekangan dalam menggalas tanggungjawab yang diberikan. Adalah kurang adil dengan meletakkan pelbagai tugasan teknikal kepada guru, dalam masa yang sama mengharapkan prestasi terbaik dalam memberikan didikan kepada pelajar.

Menjadikan fokus profesionalisme perguruan dalam menentukan hala tuju pelajar yang bakal dilahirkan mungkin antara kaedah terbaik yang perlu wujud dalam dasar pendidikan. Lebih-lebih lagi jika PBS yang meletakkan autonomi kepada guru dalam semua peringkat pentaksiran benar-benar mahu dijayakan. Mahu tidak mahu, kerjaya perguruan perlu diperkasa dengan penekanan kepada nilai-nilai sosial, intelektual dan sebagainya yang perlu wujud dalam diri guru itu sendiri. Dalam penerapan nilai-nilai itu, mahu tidak mahu budaya dan persekitaran positif di kalangan pendidik perlu disediakan. Terutamanya, beban tugasan guru dari sudut teknikal perlu dikurangkan atau dihilangkan, supaya fokus perguruan adalah semata-mata demi membangun potensi pelajar.

Guru perlu diberi ruang untuk berekspresi seluas-luasnya mendidik anak bangsa dengan semaian benih komitmen bahawa menyebarkan ilmu bukan sekadar atas arahan dan memenuhi keperluan kehidupan. Tetapi misi memanusiakan manusia ini perlu mengambil kira keazaman dan kesungguhan yang tidak berbelah bahagi. Komitmen sebegini biasa wujud dikalangan guru muda dan semakin berkurang dengan pertambahan usia kerjaya di mana komitmen itu terpesong atas pelbagai faktor. Walau tidak dinafikan masih ramai guru yang mahu memberikan yang terbaik buat anak didik mereka. Cuma ruang dan peluang serta kaedah yang tersedia tidak membantu ke arah tersebut.

Sebagai langkah awal, penggantungan sistem teknologi aplikasi PBS yang merenyahkan dan diganti dengan sistem manual sedikit sebanyak meringankan beban tugas guru. Namun, perlu diketahui seperti yang telah disebutkan di awal tadi, bahawa masih banyak lagi tugas-tugas yang perlu digalas seorang guru.

Atas sebab itu, maka kajian menyeluruh beban tugasan guru perlu dilaksanakan dengan kesedaran bahawa guru memainkan peranan penting untuk mencorak generasi akan datang. Semak semula setiap dasar dan arahan yang mahu dilaksanakan di peringkat sekolah dan guru adalah sangat penting bagi memastikan tugasan utama guru untuk mengajar dan mendidik tidak terganggu dengan tugasan-tugasan teknikal yang lainnya.

Amalina Binti Ismail
Exco Pendidikan dan Penyelidikan PKPIM Sesi 2013/2014
4 Disember 2013

0 comments: