Pages

Friday, February 7, 2014

Saya mahu menulis...

Saya teringat sesuatu.. kenapa saya mula membuka blog dan akibatnya dari tindakan ini...

Kesan yang pasti, saya berhenti menulis diari... saya tidak lagi mengangkat pena, menulis rasa dan peristiwa yang membekas dalam jiwa, kata demi kata di atas helaian diari. Kata saya, blog ini pengganti. Garaplah segalanya di dalamnya!

Beda. Atau masa dan peristiwa menyebabkan ia beda. Atau memang benar-benar blog tidak bisa mengganti diari biasa.

Saya tidak mampu seenaknya meluah rasa. Walau kadang-kala saya catatkan juga, namun bahasa dan tulisannya ternyata penuh waspada, seakan terbisik kata... 'terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padahnya'.

Tentu, kerana blog bolh dibaca semua, tidak seperti diari tersimpan kemas dalam ruang peribadi. Berkali-kali mahu jadikan tetapan menjadi 'privacy'. Tapi, apa makna blog jika ia tidak dapat dikongsi. Dan, masih ada catatan yang mahu disampaikan pada orang ramai.

Jadi saya mulai mahu kembali menulis diari. Namun tidak mudah. Luka yang dalam yang sukar dicatatkan atau menulis tangan tidak lagi satu kebiasaan... saya memberi alasan tanpa kepastian.

Namun, menanggung luka dan membiar dalam jiwa (kerna saya tidak tahu bagaimana mahu bicara dan cuma pandai menyusun aksara) ternyata terlalu sakit untuk ditanggung. Saya mahu menulis dan meluahkannya...

Hidup memang tidak mudah. Dan saya percaya semua insan melalui kesukaran dan kepayahan yang berbeza namun sama, kerna setiap manusia punya cerita tersendiri. Jadi cerita saya tidak istimewa. Cuma, ia berbeza.

Dan, penulisan ini berhenti di sini.... sudah saya beri alasannya, salah blog ini atau luka itu terlalu payah untuk diceritakan...

0 comments: