Pages

Tuesday, October 30, 2012

Isu 'my name is khan'



Membaca tulisan abang mat saparuddin (Naib Presiden ABIM) berkenaan filem hindustan 'my name is khan' buat saya terfikir sejenak. Semasa filem ini ditayangkan petang sabtu yang lalu, kami sekeluarga sedang berbarbeku daging yang korban yang baru diterima. Televisyen memang terpasang tapi kurang di ambil perhatian. Tapi kadang-kala ada babak menarik perhatian menjadi modal perbualan.


Abang sepupu saya berkata bahawa sudah berulangkali beliau menonton filem tersebut dan masih berminat menontonnya. Saya berfikir, saya mengambil masa beberapa lama malah sambung menyambung untuk menghabiskan filem itu. Saya tidak pasti mengapa, barangkali genre yang sedikit berat itu kurang menarik jiwa saya. Dan kami terus menikmati juadah daging korban yang dibakar.


Namun, saat membaca pernyataan abang mat, saya berfikir lama. Ya, memang saya kurang bersetuju dengan beberapa isu yang dibawa tapi seakan tidak begitu peduli kerana baru-baru ini saya turut mendapat tahu, pelakon tersebut, Shah Rukh Khan yang menganut agama Islam berkahwin dengan isterinya yang masih menganut agama Hindu. Saat pertama kali mendengar, pastinya saya kaget tapi kemudian saya memikirkan barangkali itu sudah kebiaasaan di India (pasti saya tidak akan bersetuju cuma itu bukan sesuatu yang dapat saya kawal). Namun, isu penayangan kisah kecelaruan ini di kaca televisyen tempatan, barangkali pernyataan bantahan abang mat adalah satu kewajaran (kerana kita mampu mengawalnya).


Secara tak sengaja juga sebelum saya menulis entri ini saya membaca beberapa entri lama, dan saya terlupa, saya pernah menulis ulasan tentang filem ini...


"After watching this great movie, we without realize want to say it, ‘my name is Amalina, and I’m not a terrorist’. Nothing wrong with it, such a great film, great actors/actress, great story and we will give full moon for it for those who struggle for peace, democracy and freedom on the earth. However, for me the movie is wrong and somehow bring bad influence to viewer. Especially who claim he is muslim and he is not a terrorist.


First, when the movie differentiate people to two, bad and good. No doubt, it is rightful way to distinguish person. However, how to measure the good and bad of the person? There should be a guidance or just by logical or what most people think is good? In Islam, the only thing to differentiate a person with others is ‘taqwa’. The guide which Allah prepared for us. Not by our thinking or assumption.


Next, the marriage. I dont study more whether there is a rule that allow a muslim to marry a non muslim. However, this movie give permission for this kind of situation to happen. And it show it is good thing. Be with love one although different belief. It show, all the religion is equal. You have right to choose and you can choose to live with what kind of life you want. Which I believe wrong and this kind of thinking is support the pluaralisme and liberalisme in belief.


I cry while watching this heartbreaking film. No doubt, its touch my heart. But, I prepare that not all show and come through your mind and heart is true. This film may be made to unite people, to make peace. However, in the same time it give the wrong thinking about Islam. Of course, muslim is not a terrorist but for muslim, is not enough to be a good person but muslim is a person who have ‘taqwa’, follow all Allah asks and forbids.


This film, is another film to spread the logical thinking of modern people with not consider the religious aspect. As a muslim we should learn, we are not terrorist, but why should we just deny but we have to show them who the real terrorist."


sumber di sini


Entri ini di tulis tahun 2010, 2 tahun yang lalu. Pasti saya sudah terlupa tentangnya. Namun, isu yang sama masih ada. Walau ketika itu saya berpandangan ada pengajaran yang baik dapat dikutip, jujur saya rasakan kini ada perkara yang kadangkala kemudaratannya lebih besar dari manfaatnya yang mewajarkan untuk kita menghilangkan kemudaratan tersebut.


Isunya kini, agama Islam tidak di fahami secara menyeluruh dan kepincangan dalam filem yang hebat ini mampu menambahkan kecelaruan fahaman dikalangan masyarakat yang ada dengan mudah menjadi filem cereka ini bahan ber'fatwa'. Kadang-kala kita tersenyum dan tertawa dan dalam hati berbicara 'takkanlah ada...' namun, ia tidak mustahil bagi mereka yang suka mencari jalan mudah untuk berhujah dan mensahihkan pandangan logik akal mereka.


Kesimpulannya, saya menyokong dan bersetuju dengan pernyataan abang mat, banyak lagi cerita-cerita baik yang lain yang boleh diangkat dan dipaparkan. Sewajarnya kisah-kisah yang bercelaru ini di tolak ke tepi (bukan saja 'my name is khan', filem-filem yang mengangkat tema-tema kecelaruan seperti ini perlu di saring terlebih dahulu sebelum di tayangkan di arus perdana).


pandangan abang mat sumber di sini


1 comments:

weather station said...

filemnya bagus ko nih gan