Pages

Sunday, January 1, 2012

2011... another year end...

2011 berakhir juga. 2 semester pengajian tamat. Tinggal lagi 2 semester = 1 tahun. Masa makin pantas berlalu. Masa tinggal sedikit lagi. Berkali-kali terucap di bibir, 'tak dapat dibayangkan hidup selepas ini. Benar-benar dewasa. Meninggalkan alam pelajar dan pengajian, ia menggetarkan hati.'

Setahun yang berbaki. 2 penggal yang tinggal. Ingin sekali menjadikannya benar-benar bererti.

Ketika saya menulis entri ini sengaja saya menyemak entri2 lalu blog ini. Sedar tidak sedar usia blog ini sudah lebih 3 tahun. Masa memang pantas berlalu. Saya tidak pasti apakah niat utama saya mula menulis blog. Entahlah, kadang-kala saya semakin banyak terlupa tentang perkara2 yang lalu. Tentang segala duka dan derita, juga senyum dan tawa.

Ketika menyemak, saya sedari tahun 2009, saya paling banyak menulis. Tahun pertama di alam degree. Jumlah entri semakin berkurang. Sepanjang tahun 2011, hanya 7 entri yang saya nukilkan. Sungguh, saya sendiri tidak mengerti mengapa. Malah kali pertama saya tidak mencatat sempena tahun baru dan hari lahir. Kali pertama saya tidak punya azam baru. Walau tahun 2011, banyak sekali perkara penting yang berlaku.

2010. Tahun kedua sebagai mahasiswa sarjana muda. Kali pertama melangkah ke luar bumi Malaysia. Tahun itu saya ke Singapura pada penggal pertama dan United Kingdom pada penggal kedua. Namun, peristiwa penting itu tidak saya punya sebarang catatan.

Seringkali, kejuruteraan yang lebih tertumpu pada angka dan kira-kira menjadi alasan yang saya berikan memberitahu betapa daya olahan aksara dan kata yang saya miliki semakin tumpul. Barangkali benar. Barangkali tidak. Barangkali juga luka yang dalam yang saya lalui di akhir pengajian asasi dan awal degree berbekas begitu lama hingga saya gentar untuk megukir bicara pena yang takkan terlepas mengukir rasa jiwa yang ingin saya pendam sendiri. Saya sendiri tidak pasti luka itu sudah sembuh. Namun, saya menyimpan impian untuk tegar menulis. Mungkinkah saya mampu?

Walau apapun 2011 berakhir. Maafkan saya atas segala kelemahan yang ada sepanjang tahun itu. Lebih2 lagi kepada sahabat2 di KBM. Menyandang jawatan sebagai Amirah, saya seringkali mentertawakan diri betapa saya hipokrit menjadi diri sendiri. Maafkan saya atas segala kelemahan. Ketika sahabat2 baru yang baru dilantik penuh keraguan untuk menerima taklifan, saya sekali lagi mentertawakan diri, sinis menyindir betapa saya lebih2 tidak layak walaupun telah setahun menanggung taklifan. Dan air mata menitis. Berdosakah saya dalam ketidakseriusan menjalankan amanah? Melepaskan taklifan ini satu kelegaan yang besar. Sungguh, tidak mudah dan saya berkali-kali putus asa. Tapi saya tidak mahu berhenti..

Ya, seperti menulis juga. Saya mungkin lemah untuk istiqamah dan kadang-kala futur sebentar. Sungguh, jauh di sudut hati saya mahu tegar berdiri.

2012... ada ramalan mengatakan dunia akan berakhir. Namun bagi saya, jika kehidupan di dunia ini berakhir, ia adalah permulaan baru. Bagi dunia yang abadi.

Maka saya memilih 2012 ini untuk bermula kembali.

Mencari pena
Meneroka makna

Menilai diri
Menghakikat insani

Biar bumi mati
Akhirat pasti

Kembali berdiri
Walau lemah tak bersendi


Resolusi Akhir tahun 2011 / Azam Awal tahun 2012
(terusan dari Azam Tahun Baru 1433 H)

1. Tulis entri blog sekurang-kurangnya sekali dalam 2 minggu
2. Mula start projek penulisan (bersama sahabat baik..=))
3. CGPA pointer 3.6
4. Habiskan baca buku sekurang-kurangnya sebuah sebulan
5. Sertai aktiviti luar sekurang-kurangnya sekali sebulan
6. Menghantar karya ke media cetak sekurang-kurangnya sekali sebulan
7. Menghasilkan Projek Tahun Akhir yang bermakna
8. Istiqamah aktiviti kerohanian
9. Sentiasa up to date isu semasa
10. Kembali mencari cinta dan hala diri


Rasanya inilah resolusi paling banyak pernah saya senaraikan. Sungguh, selama menulis azam tahun baru bertahun-tahun, tidak semua dapat saya capai. Jadi biarlah berlebih dan jangan berkkurang. Dan saya sedar limitasi diri. Apa yang saya gariskan ada di dalam lingkungan kemampuan diri. Insya Allah. Doakan saya...

1 comments:

RSI SAKINAH MOJOKERTO said...

RUMAH SAKIT ISLAM SAKINAH MOJOKERTO
Jalan RA Basuni 12 Sooko
Kabupaten Mojokerto
Jawa Timur indonesia
Phone: (0321) 321922, 326991, 329669. Sms:085648280307
Fax: (0321) 329670
Email: rsisakinah@telkom.net