Pages

Saturday, March 13, 2010

EVOLUSI ’10 – Modul Personaliti


EVOLUSI ’10 menutup tirai semester ini dengan madul ketiga iaitu modul personaliti. Modul ini membawa pendekatan Membetuk Personaliti Diri Sebagai Seorang Muslim : Hindari Syirik Yang Tersembunyi. Dikelolakan oleh Dr. Asmah Yahaya, Pensyarah UPM yang pernah memenangi pingat emas dalam penyelidikan di Geneva.

Menjadikan syirik sebagai kontra dalam pembentukan personaliti, Dr Asmah menjelaskan bagaimana personaliti diri dapat dibina dengan nilai-nilai Islami. Syirik yang tersembunyi umpama kotoran hitam pada batu yang hitam di malam yang gelap. Ia sangat sukar untuk dihindari. Maka adalah penting dalam pembinaan personaliti muslim untuk berhati-hati dari terjebak dengannya.

Bagi membina personaliti, tiga langkah penting yang perlu ditekankan ialah ialah bentuk, baja dan hargai. Personaliti itu pertamanya perlu dibentuk,untuk dibentuk ia perlu kepada satu acuan,maka untuk memilih acuannya, kita sebagai muslim perlu kembali kepada Al-Quran dan Sunnah. Allah swt sudah menetap dan menggariskan bagaimana sebenarnya akhlak atau personaliti seseorang muslim itu. Oleh sebab itu,mebentuk personaliti perlulah berdasarkan acuan yang telah ditentukan Allah swt. Kemudian personaliti yang telah dibentuk itu perlu dibaja. Ini adalah konsep istiqamah iaitu bagaimana personaliti yang telah dibentuk tadi dapat kekal di dalam diri serta sentiasa dipertingkatkan kualitinya. Ia memerlukan kepada usaha yang berterusan. Seterusnya ialah menghargai. Personaliti muslim yang baik dan bagus itu perlu pula dihargai. Antara caranya ia memanfaatkan personaliti yang baik itu untuk kebaikan kepada masyarakat serta bersyukur kepada Allah atas kurniaan yang diberikan.

Personaliti muslim itu merangkumi beberapa aspek, antaranya ialah nyata,personaliti seseorang muslim itu hendaklah tidak tersembunyi dan disembunyikan. Kemudian ia perlu seimbang untuk kehidupan di dunia dan akhirat serta ia berdasarkan ajaran Al-Quran dan mencontohi Rasulullah saw. Keperluan utama dalam membentuk personaliti muslim ialah Tauhid iaitu kepercayaan dan keyakinan kepada Tuhan yang satu dan lawan kepada Tauhid itu adalah syirik.Maka dalam membentuk personaliti muslim,musuh utama yang perlu dihindari ialah syirik.

Seterusnya,Dr Asmah menerangkan keperluan bersikap positif dalam membentuk personaliti. Beliau mengungkapkan betapa sikap positif itu memerlukan kepada aset. Ini bermaksud adalah lebih mudah untuk bersifat positif bila mengetahui kelemahana dan kekuatan kita agar ia membantu kita untuk sentiasa dapat bersikapa positif dengan apa yang kita miliki.

Dr Asmah menamatkan bengkel beliau dengan petikan kata-kata Dr Mazlan Osman, warga Malaysia yang berjaya di peringkat antarabangsa dalam bidang sains astrofizik;

‘Determine what you want to do, and do what you really want to do not what your teacher and parent want you to do. Look what you want to do in 5 to 10 years and make a path. In order to make a different, you have to different. Different thinking, different approach.’

Harapan saya mahasiswa hari ini akan lebih berupaya untuk bekerja keras dalam membentuk personaliti diri dan berjaya di dunia dan akhirat.

0 comments: