Pages

Tuesday, March 24, 2009

secebis pengalaman....

Ada rasa kesal pada diri. Dalam himpitan waktu, saya mengabaikan untuk mencatat setiap yang perlu. Sungguh, banyak sekali yang ingin saya bicarakan, namun sering kali dikekang waktu. Atau, sebenarnya saya sendiri yang kurang pintar mempergunakan waktu? Hingga akhirnya saya sendiri tenggelam dalam waktu yang tidak cukup.


Banyak sekali yang saya lalui akhir-akhir ini, sayang juga tidak sempat didokumentasikan. Bermula sebagai ahli jawatankuasa sebuah program kebudayaan di kolej. Yang banyak memberi pengajaran dan keinsafan pada diri saya. Kadang-kala timbul rasa kekesalan, namun, seorang muslim itu tidak wajar untuk terus-terusan menyesali apa yang telah belaku tetapi memastikan ianya tidak berulang pada masa akan datang. Seperti selalu, saya terus berfikir positif, mencipta hikmah dan menyemat azam. Kadang-kala kita perlu kenal apa itu jahiliah sebelum mula untuk memeranginya. Saya memohon Tuhan sentiasa memelihara saya dalam melalui kemelut jahiliah yang begitu mencengkam yang banyak tidak sedari masyarakat umumnya.


Himpitan waktu sering meminta saya untuk memilih, berkorban dan membuat keputusan yang terbaik. Kadang-kala terasa kesal kerana tidak dapat meluangkan waktu yang lebih banyak untuk sesuatu perkara. Demi Tuhan, saya bimbang saya akan terus futur dalam himpitan waktu. Astaghfirullah, ampuni daku dan teguhkanlah daku di atas jalanMu......


Alhamdulillah, dalam sempit dan himpit waktu, saya berhasil untuk hadir ke Forum 'Memacu Kebangkitan Mahasiswa' yang dianjurkan oleh Ikatan Siswa Islam Serdang (ISIS) di Fakulti Sains, sabtu malam kelmarin. Walaupun penat sepanjang hari dengan program di Hospital Serdang, ternyata forum ini begitu menarik hingga penumpuan saya langsung tak berganjak dari mula hingga forum berakhir. Panel Prof Madya Dr. Mat Rofa dan Saudara Dzulkhairi memang gandingan yang sangat mantap. Sedikit sebanyak, saya jadi teruja untuk memacu diri dan menjadikan ilmuwan dan ulama silam sebagai idol dalam mengejar kejayaan dan mempertingkatkan diri.


Sebelum itu, siangnya di Hospital Serdang, saya dikagetkan dengan pertemuan dengan seorang sahabat lama yang baru melahirkan cahaya mata pertama. Saya hilang bicara, seorang sahabat yang saya kenali agak rapat sudah berkeluarga dalam usia kami yang sebaya dan saya masih dengan sikap tidak matang dan keanak-anakan. Sungguh, saya sama sekali tidak mengetahui tentang berita perkahwinannya, kini setelah hampir 5 tahun tidak bersua, saya menemuinya dalam suasana yang tidak terjangka. Walaupun agak terkilan kerana sama sekali tidak diberitahu tentang kisah perkahwinannya, tapi saya sedar, berkahwin dalam usia muda, pasti dia punya alasan sendiri. Dalam menghadapi kejutan itu, saya cuma bisa mengucapkan tahniah atas kehadiran cahaya matanya yang pertama. Anak lelaki, semoga kehadiran itu memberi keberkatan dan rahmat dalam kehidupannya sekeluarga.


Menghilangkan kejutan yang diterima, sampai sekarang saya terasa bagai bermimpi tidak percaya. Namun, sedang asyik memikirkannya, terselit pula sedetik rasa cemburu dalam jiwa. Cemburu padanya yang kini tenang dalam sebuah ikatan yang sah dan suci sedang saya masih perlu menahan ujian dan godaan bila hidup sendiri. Semoga Tuhan terus memelihara diri. Ingatan kadang-kadang mengimbau pada seorang sahabat yang pernah saya rapat. Mungkinkah jika saya terus bertahan dalam perhubungan, saya juga mungkin mengalami apa yang sahabat lama saya lalui kini. Saya sendiri tak pasti. Ya, yang pasti, saya masih belum pasti hingga kini. Ah, terlalu banyak yang ingin saya capai dan kecapi sebelum benar-benar bersedia memberi komitmen pada keluarga.


Walau apapun, saya sama sekali setuju dengan tindakannya. Biarpun ujian berkahwin dalam usia muda ternyata banyak. Tapi itu lebih afdhal dari bergelumang dengan dosa berhubung tanpa ikatan yang sah. Kesanggupan untuk memikul tanggungjawab yang besar bakal menjadikan manusia lebih matang dan serius untuk menghadapi kehidupan.


Sekadar itu setakat ini....doakan saya selalu berada pada jalan yang lurus dan petunjuk yang benar....

0 comments: