Pages

Wednesday, April 16, 2014

Hak Asasi Milik Manusia





Penciptaan makhluk yang bernama manusia itu saja sudah bersifat 'hak'. Berbeza dengan makhluk lain, haiwan dan tumbuhan, manusia diciptakan dengan keupayaan untuk menentukan hak dirinya dengan kurniaan akal yang pastinya tidak dipunyai haiwan mahupun tumbuhan yang hidupnya diatur Tuhan menurut sunnatullah.

Dalam perbahasan panjang Sayyid Abul A'la Al-Maududi dalam bukunya Asas-asas Islam, beliau menerangkan bahawa Islam meyakini setiap penciptaan Allah itu Islam sifatnya iaitu tunduk dan patuh. Taat dengan perintah dan aturan yang ditentukan Allah. Makanya semua dari segala macam hidupan haiwan, tumbuhan hatta manusia sehingga makhluk tak bernyawa seperti batu, air dan udara adalah Islam. Setiap dari mereka diciptakan dengan kudrat dan iradat yang terbatas yang menaati Penciptanya.

Namun, manusia dicipta berbeza atau mungkin lebih sesuai diistilahkan penciptaannya adalah istimewa. Manusia secara fizikalnya atau jasmani seperti pertumbuhan pembesaran, fungsi dan pergerakan organ dan anggota serta lainnya adalah bersifat Islam. Iaitu mematuhi sunnatullah. Pertumbuhan manusia adalah dari anak kecil bayi, meningkat kanak-kanak, baligh, dewasa dan tua. Tiada yang melawan susunan ini. Kalaupun ada ia adalah kejadian khusus yang jarang-jarang berlaku menjadi bukti kekuasaan Sang Pencipta. Begitu juga fungsi setiap anggota dan organ tubuh. Sifatnya hakiki. Mulut untuk makan, mata untuk melihat, telinga untuk mendengar. Manusia sejak azali tidak mampu memilih untuk makan dengan mata atau mendengar dengan mulut. Jika pun ada yang mahu mencabarnya, usaha itu sia-sia, sekadar mengundang bahaya.

Akal itu menjadikan penciptaan manusia istimewa. Akal memberikan hak kepada manusia berbeza dengan makhluk lain malah berbeza dari sifat fizikal dirinya. Ini bermaksud sifat hak yang diberikan itu dalaman atau rohani. Ya, akal yang diberi itu ghaib sifatnya. Tidak kelihatan pada mata kasar namun wujud persis dan dipercayai dengan yakin.

Maka, dengan akallah manusia diberi amanah besar menjadi khalifah di muka bumi ini. Mentadbir alam sesuai dengan keupayaan akal yang dibimbing oleh wahyu dan petunjuk Tuhan.

[Kemudian Ia menyempurnakan kejadiannya, serta meniupkan padanya: roh-Nya. Dan Ia mengurniakan kepada kamu pendengaran dan penglihatan serta hati (akal fikiran), (supaya kamu bersyukur, tetapi) amatlah sedikit kamu yang bersyukur] –Surah As-Sajadah ayat 9.

[Dan Ia telah mengajarkan Nabi Adam, akan segala nama benda-benda dan gunanya, kemudian ditunjukkannya kepada malaikat lalu berfirman: ‘Terangkanlah kepada-Ku nama benda-benda ini semuanya jika kamu golongan yang benar.] – Surah Al-Baqarah ayat 31.

Sejak penciptaan Adam a.s. lagi akal dikurniakan sekali bersama pangajaran dari Tuhan. Jelas, fungsi akal tidak mungkin bermakna dan benar tanpa pendidikan atau ilmu dari Tuhan. Akal semata-mata menjadikan manusia sekadar makhluk yang sesat dalam pencariannya. Malah lebih sesat dari haiwan dan makhluk tidak bernyawa lain yang hidupnya semata-mata mengikut petunjuk dan aturan Tuhan.

Itulah yang saya percaya dan premis utama saya dalam berbicara soal hak asasi manusia. Bagi saya tiada sebab hak asasi bukan milik manusia kerana hakikat kejadian manusia itu sendiri adalah satu hak yang diberikan Tuhan kepada manusia. Maka, memperjuangkan hak asasi manusia bagi saya adalah sunnatullah. Ya, biar apapun hak yang cuba diperjuangkan, semuanya adalah ketentuan yang Allah berikan kepada manusia untuk mengamalkan kurniaannya yang istimewa ini.

Namun, berbicara soal hak asasi manusia sejagat, pertembungan dan perbezaan adalah kemestian. Oleh kerana setiap manusia itu diberi hak oleh Allah, maka hak yang mereka mahukan pasti berlainan antara satu sama lain mengikut latar belakang sosio-budaya atau kepercayaan masing-masing. Maka perjuangan adalah sesuatu yang panjang dan berterusan. Soalnya kini bagaimana perjuangan ini dilaksanakan?

Oleh sebab Allah telah mengurniakan akal yang memberikan hak pada setiap insan, maka kaedah perjuangan itu juga pelbagai. Ada kelompok memaksakan hak secara perang fizikal, ada pihak menggunakan ruang diplomasi dan dialog, ada dengan pengutkuasaan undang-undang dan banyak lagi cara lainnya.

Kaedah-kaedah ini tidak akan berhenti setakat itu. Limitasi penggunaan akal itu masih dalam rahsia Tuhan. Tidak tahu sejauh mana manusia mampu mengolah kehidupan dan alam dalam memenuhi haknya melalui penggunaan akal.

Cuma agama dan kepercayaan wujudnya kehidupan selepas kematian menjadikan manusia yang beriman itu mempunyai garis panduan untuk apa dan bagaimana hak itu diperjuangkan. Menurut Sayyid Abul A’la Al-Maududi, hukum Syariah Islamiyyah menetapkan empat hak yang mesti dilindungi oleh setiap peribadi manusia iaitu:

1. Hak-hak Allah
2. Hak-hak diri
3. Hak-hak manusia lain
4. Hak-hak makhluk

Tidaklah saya mahu membahaskan panjang lebar berkaitan setiap hak berikut. Cukuplah difahami di sini bahawa setiap hak yang digariskan ini adalah kewajipan untuk setiap individu yang beriman itu menunaikannya dengan penuh keikhlasan, amanah dan kebenaran. Selain itu, setiap hak itu telah ditentukan langkah-langkah pelaksanaannya supaya manusia dapat menunaikannya tanpa menyempitkan sesuatu hak yang lain mengikut batas-batas dan syarat-syarat yang ditentukan. Ini adalah salah satu ciri-ciri agama iaitu tidak melampaui batas biarpun dalam menunaikan hak-hak kepada Tuhan. Apatah lagi sesama manusia dan makhluk.

Sungguh, hak asasi benar-benar milik manusia. Malah, kerana ditaklifkan manusia itu dengan kurniaan istimewa bernama ‘hak’, maka tergalas baginya untuk memastikan hak-hak lainnya turut terbela.


0 comments: