Pages

Tuesday, December 20, 2011

PPMN : Rasa dalam Jiwa

Awan mendung menyambut saya saat saya melangkah keluar dari blok B, Perpustakaan UPM. Saat menanti bas di pondok menunggu, hujan turun mendadak lebat. Bumi UPM serta merta basah dan dingin dengan rahmat.

Sambil menanti, tangan saya erat memegang salah satu kertas kerja yang dibentangkan sempenan Perhimpunan Penulis Muda Nasional(PPMN) kali ke-3 yang saya sertai di Kuala Lumpur, hujung minggu lalu. Masih tidak sempat menghadam semua lebih kurang 14 kertas kerja yang dibentangkan selama 3 hari 2 malam perhimpunan ini berlangsung. Sengaja saya meneliti apa yang dapat sambil menanti bas tiba.

Sedetik itu kenangan-kenangan sepanjang perhimpunan satu-satu bermain di fikiran.

Banyak...nak cerita tentang apa ye dulu???
hmm..barangkali saya ingin konsikan tentang perasaan...

Perasaan pertama, MELUAT, MENYAMPAH. Kenapa ye? Barangkali sebab pertama kali dengar ceramah propaganda BTN. (dari taakulan saya yang lemah ini, pilihanraya mungkin akan berlangsung pada bulan penghujung Mac atau April 2012). Jadi sebelum pilihanraya ini bolehlah gunakan kesempatan yang ada untuk 'mengikis' harta-harta ahli politik dan parti-parti politik yang pastinya murah hati dan dermawan demi kempen menjelang PRU-13 ini. kenapa meluat? kenapa menyampah? Oh, saya masih tidak memberi musabab konkrit...sebabnya, terang-terang duit rakyat diguna semata-mata untuk kempen politik parti tertentu bila pengarah BTN tanpa segan silu menawarkan PENA peruntukan kewangan untuk pelaksanaan program HANYA SEBELUM PILIHAN RAYA berlangsung. Ya, selepas pilihan raya, pembentangan belanjawan akan menunjukkan pertambahan hutang negara nampaknya sekali. Dalam dingin kamar, hati saya bergetar marah.

Perasaan kedua, PILU. Ketika ucaptamanya, Prof. Dato' Dr. Md Salleh Yaapar (Pengarah Penerbit USM) menyorot nasib bahasa Melayu yang makin TERBUANG dan TERKAPAI. Memaparkan puisi garapan Wan Zahari Wan Ali yang berjudul 'Good Morning Putrajaya'

Dimanakah aku
menjadi rewang
beroleng dan kacau kalut
sekuala, semuara, sepulau, selaut
segunung, sebukit, sebusut, sebutir pasir
dan masih tak mengerti
tersenyum bingung!

Precint
makna apakah itu kamusku
jalan atau lorong sepi dinihari?

Boulevard
makna apakah itu kamusku
Bollywood atau Hollywood yang mangli?

Parcel
makna apakah itu kamusku
kantor atau sarang burung mati?

Semantik apakah yang membebankan sinonimnya
melempar bahasa ibunda
melontar bahasa warga kita
dalam siber yang tertunda lensa

Alamanda
bungaku dari celah dan ceruk kampung
subur seputrajaya tak ternoda
moden bahasa

Good Morning Putrajaya
bin@binti apakah engkau
di sisi bonda

Hati saya dipagut sayat dan pilu. Mata saya mulai berkaca-kaca menahan sendu. Tidak sekadar meratapi nasib Putrajaya di tanah Malaysia yang keliru identitinya, namun, saya sendiri meratapi nasib diri angkara sistem kehidupan yang mengankat dan menjulang kononnya bahasa ilmu antarabangsa. Kemahiran untuk saya berbicara dalam bahasa Melayu sempurna turut lemah dan tidak memenuhi kriteria.

Perasaan ketiga, TERUJA. Pembentangan kertas kerja, perbahasan ilmiah, lontaran idea, perkongsian pengalaman dan kehadiran ramainya ahli-ahli akademik dan sastera (termasuk beberapa sasterawan negara) sama sekali membangkitkan rasa dan jiwa. Kadang-kala saya sndiri terfikir, kenapa Allah memberikan nikmat dan rahmat yang begitu besar untuk saya dapat hadir dalam perhimpunan ini walaupun saya sama sekali bukan dalam lingkungan penulis (sekadar menceceh di laman maya). Kredit dan penghargaan untuk adinda Nur Hazlina Mohd Fisol (Ina Nailofar) yang mengajak saya ke sana. Mengembalikan saya kepada mimpi zaman kanak-kanak yang sedikit demi sedikit pudar dari minda.

Perasaan keempat, barangkali terakhir, KECEWA. Tentu dan benar, saya sedikit kecewa bila Faisal Tehrani tidak dapat memunculkan diri beliau untuk membentangkan kertas kerja beliau. Menjadikan satu-satunya pembentang kertas kerja yang hadir tanpa diganti. Saya tidak pasti apakah alasan sebenar beliau, adakah benar-benar konkrit atau tidak. Namun, tidak hadir setelah tercetaknya kertas kerja dan ada di tangan setiap peserta, adalah satu tindakan yang kurang profesional di situ. Sebagai seorang 'pengikut setia', saya terkilan dan kecewa. Lebih-lebih lagi banyak persoalan yang ditimbulkan dari kertas kerja beliau oleh khalayak yang hadir. Serasa beliau bagai lari dari menjawab soalan-soalan kontroversi (walau saya yakin itu bukan alasannya). Ya, pertama kali rasanya saya kecewa dengan beliau.

Rasanya setakat ini sahaja..rasa-rasa yang bermain dalam jiwa saya...
Barangkali akan saya kongsikan dalam entri lain tentang isi-isi perbincangan yang mengisi ruang minda dan akal saya.

0 comments: