Pages

Monday, November 28, 2011

Selamat Tahun Baru!!!

Sedar tak sedar dah masuk 23 tahun umur saya. Lama saya tidak menulis sempena tahun baru. Menulis tentang azam, menulis tentang impian, menulis tentang harapan…. Malah hakikatnya saya memang terlalu lama tidak menulis tentang apa saja.

Di kesempatan ini saya merasa amat perlu, malah memaksa hati dan minda serta jemari untuk mengukir kata-kata sempena tahun baru hijrah ini. Ah, kehidupan bagai satu keterpaksaan… mengapa dalam usia yang hampir separuh abad saya masih bergelut dalam memaksa fizikal dan mental saya. Seakan kanak-kanak yang baru mengerti….

Barangkali itulah kehidupan, barangkali itulah makna iman…. Selama kita berada atas muka bumi ini kita diajar untuk terus belajar…belajar untuk dewasa walau sudah berusia. Bila kita merasakan usia adalah bukti kedewasaan, maka timbul begitu ramai dewasa yang masih tidak mengerti makna sebenar kehidupan, tidak mengerti bagaimana untuk beriman…. Dan doa saya, saya ingin tua dengan merasakan diri belum dewasa, mencari makna untuk matang dan sentiasa merasakan garam yang di makan masih kurang jumlahnya untuk memahami erti masinnya lautan kehidupan.

Namun, saya merasakan saya semakin dewasa. Bila saya buntu mengukir azam, impian dan harapan. Bila seakan kehidupan umpama duri yang bisa mencengkam. Bila saya seakan bosan untuk menelusuri dan bereksperimentasi dalam memahami definisi yang tersembunyi dalam erti kehidupan.

Kadang-kala, saya teringin kembali ke masa lalu…zaman kanak-kanak, menyemai cita dan impian. Bermimpi segalanya mungkin, harapan sebesar lautan. Alangkah indah andai saya masih seperti dulu, memasang azam, menyemai impian dan melakar cita-cita.

Walau apapun, tahun baru tiba jua…lebih manis usia saya menginjak ke angka 23… apa istimewanya 23 tahun? Sungguh ada istimewanya, namun biarlah sekadar bersemi dalam hati dan tersenyum sendiri..=)

Sekadar kemestian….

Azam Tahun Baru 1433 H

1. Tulis entri blog sekurang-kurangnya sekali dalam 2 minggu
2. Mula start projek penulisan (bersama sahabat baik..=))
3. CGPA melebihi pointer 3.5
4. Habiskan baca buku sekurang-kurangnya sebuah sebulan

Sekadar ini sahaja….harapnya dapat dilaksanakan sepanjang tahun ini…(^_^)

0 comments: